dinsdag 23 juni 2009
Bezuinigingen tijdens recessie kan averechts werken voor bedrijven
Producenten die momenteel hun mediabestedingen en prijzen verlagen, merken waarschijnlijk dat deze maatregelen averechts kunnen uitpakken. Twee Britse experts op marketinggebied onderzochten wat de de schadelijkste effecten zijn. Voorop staat dat de doelen die ondernemingen zich stellen in een recessie niet wezenlijk veranderen. Wel verandert het belang van de factoren die winst genereren, zoals verkoopvolume, marktaandeel en prijsgevoeligheid. Daar doet zich het gevaar voor dat te veel met korte termijndoelen wordt gewerkt door met prijzen te stunten. Consumenten wennen snel aan acties en het zal lang duren eer men een voor het bedrijf winstgevende prijsstelling weer zal accepteren. De tweede strategie die in recessies vaak gevolgd wordt, is defensief reageren. Aangezien iedereen echter uit is op andermans klanten, is een aanvallend beleid de beste verdediging. Verder kunnen merkeigenaren door verlaging van hun mediabudget en productprijzen de emotionele betrokkenheid van de consument verliezen. De klant blijft in meer geïnteresseerd dan prijs alleen.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten